پروستات چیست و بیماری های پروستات چگونه تشخیص داده می شوند؟
نوشته شده توسط : رعنا

پروستات غده ای است که در زیر مثانه و مقابل انتهاری دستگاه گوارش قرار گرفته است. این عضو نقش اساسی ای در سیستم باروری مردان ایفا می کند. غده پروستات وظیفه تولید مایع منی که حمل کننده اسپرم است را بر عهده دارد. این غذه ممکن است دچار بیماری هایی شود که برای درمان آنها ممکن است مجبور به انجام عمل های لاغری مختلفی شویم.

روش های تشخیص بیماری های پروستات

پزشک متخصص ارولوژی با آزمایش های مختلفی می تواند بیماری های مختلف غده پروستات را تشخیص دهد. این آزمایشات عبارتند از:

معاینه دیجیتال معقدی

در این روش، متخصص ارولوژی با استفاده از دستکش و روغن پروستات را از طریق معقد معاینه می کند. در این حین، اگر مشکلات یا برآمدگی های نامتعارفی حس کند، ممکن است نشان دهنده مشکلات پروستات باشد. اما در این روش آزمایش، بیماری سرطان پروستات تشخیص داده نمی شود و فقط وضعیت سلامت آن نشان داده می شود.

سونوگرافی

سونوگرافی به عنوان یکی از آزمایشات تشخیصی رایج، از امواج صوتی برای ایجاد تصویر از پروستات استفاده می‌ کند. این تصویر سونوگرافی از داخل بدن را به پزشک ارائه می ‌دهد و می‌ تواند جزئیات بیشتری از وضعیت پروستات نشان دهد.

آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات

در این آزمایش با بررسی سطح پروتئین های آنتی ژن اختصاصی پروستات در خون، وضعیت سلامت پروستات تشخیص داده می شود. میزان این پروتئین‌ ها متغیر بوده و بر اساس نتایج، پزشک می‌ تواند تشخیص سلامت یا مشکلات پروستات را ارائه دهد.

تصویربرداری MRI

تصویربرداری با استفاده از MRI نیز می ‌تواند برخی از بیماری ‌های پروستات را تشخیص دهد. این روش با استفاده از جریان مغناطیسی و سیگنال ‌های رادیویی، تصاویر دقیقی از پروستات ایجاد می‌ کند.

بیوپسی پروستات

بیوپسی پروستات شامل گرفتن نمونه ‌های کوچک از پروستات است. این نمونه ‌ها به طور دقیق تحت میکروسکوپ مورد بررسی قرار می ‌گیرند تا مشکلات مختلفی از جمله سرطان پروستات شناسایی شود. این آزمایش با بیهوشی کامل یا بیهوشی نخاعی اجرا می ‌شود.

عمل پروستات با چه اهدافی انجام می شود؟

دلیل عمده عمل جراحی پروستات، بزرگی بیش از حد پروستات و همینطور سرطان پروستات است. در جراحی پروستات، کل یا بخشی از غده پروستات با نام پروستاتکتومی خارج می شود. انواع مختلف جراحی پروستات می ‌توانند با استفاده از بیهوشی کلی یا بیهوشی از طریق کانال نخاعی انجام شوند.

اهداف جراحی شامل موارد زیر می ‌باشد:

  • درمان بیماری مورد نظر
  • حفظ جریان ادرار بیمار (به معنای اینکه بیمار بتواند به راحتی ادرار را تخلیه کند)
  • حفظ توانایی نعوظ
  • کاهش حداقل ممکن عوارض




:: موضوعات مرتبط: اسپانسر , ,
:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 7 بهمن 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: